Niezależny warsztat lub autoryzowany serwis- to w obu tych miejscach dorobisz kluczyk samochodowy, co jest zadaniem dla profesjonalistów. Dzisiejsze kluczyki samochodowe to nie to samo, co kluczyki dawne. Często są one coraz bardziej i bardziej „naładowane” elektroniką, przez co ich dorabianie i parowanie jest sprawą niebagatelną. Jeśli więc z jakiegoś powodu zdarzyło Ci się zgubić kluczyk do auta lub uległ on zniszczeniu- nie panikuj! Można go naprawić i odpowiednio zaprogramować. Profesjonaliści wiedzą jak!
Mało dziś na rynku kluczyków, które składają się jedynie z uchwytu i z grota. To były kluczyki w starym stylu, natomiast dzisiejsze to najczęściej kluczyki z immobilizerem. To właśnie on umożliwia uruchomienie silnika samochodowego, choć jest niewielkim elementem. Jeśli zniszczymy kluczy samochodowy, naprawa samego grota nie będzie tak dotkliwa finansowo, natomiast kodowanie immobilizera już tak. Zakodować na nowo kluczyk musimy wtedy, gdy mimo tego, iż przekręcamy go w stacyjne samochód nie odpala. Czasem winna może być bateria sterująca pilotem, jeśli jednak wiemy, że bateria jest sprawna, problem najpewniej leży po stronie immobilizera. Immobilizer powinien być wymieniony przed doświadczonego elektryka, który z łatwością poradzi sobie z wymianą niedziałającego elementu.
By sparować, czyli zaprogramować nowy kluczyk potrzebny będzie kod z dotychczas używanego immobilizera. Jeśli nie ma takiej możliwości, konieczne będzie wczytanie nowych kodów na wszystkich urządzeniach. Profesjonalistka, który na co dzień zajmuje się tego typu rzeczami będzie wiedział, czy istnieje konieczność skorzystania z gniazda diagnostycznego, kodowanie chipa czy wykonanie kopii immobilizera. Sparowanie immobilizera z samochodem nie jest tanie, ponieważ wymaga to i wiedzy i specjalistycznych urządzeń. Zawsze trzeba też sprawdzić dany warsztat pod kątem tego jakich transponderów używa- transponder to element, bez którego nie uruchomimy silnika. Sęk w tym, iż sprzęt stosowany w warsztacie musi być kompatybilny z tym w naszym aucie.
Sparowanie, czyli kodowanie kluczyka odbywa się m.in. przez sekwencję ruchów kluczykiem w stacyjce. Można też programować kluczyk z wykorzystaniem gniazda EOBD lub, jak w niektórych japońskich samochodach, naciskając przyciski na pilocie. Kodowanie kluczyka będzie także konieczne w momencie, gdy mamy zamiar dorobić pilota do centralnego zamka w aucie. Nie starajmy się naprawiać lub programować kluczy samochodowych na własną rękę. Można w ten sposób jeszcze więcej zepsuć, a koszty mogą być wtedy nawet podwójne.